B              L              O              G              M              A              N

Mogwai - Come on Die Young (1999) Ennio Morricone - Het Gebeurde in het Westen (1968) Nick Cave & The Bad Seeds - Dig, Lazarus, Dig!!! (2008) Joe Jackson - Look Sharp! (1979) Tom Waits - Big Time (1988) Michael Jackson - Thriller (1982) Leonard Cohen - Songs of Love and Hate (1971) BLOGMAN random image 23

#7965 [Rick B]

13 augustus 2010, 21:21:01 geplaatst door Rick B · 3 Reacties · Geraden door Pieter · Hoes

Various Artists - Man on the Moon (1999)

Various Artists – Man on the Moon (1999)

Tags:

3 reacties tot nog toe ↓

  • 1 Pieter // 13 augustus 2010 om 21:28:29

    Pieter

    Man on the Moon – ost ?

  • 2 Rick B // 13 augustus 2010 om 21:38:22

    Rick B

    !

  • 3 Rokus // 13 augustus 2010 om 22:07:00

    Rokus

    Jan Dirk Vis, die de zaken van Dries Roelvink beheert, denkt dat Roelvink ongeveer 3.000 singles heeft moeten verkopen om op nummer 1 te komen. Een exactere schatting kan hij pas later maken. Volgens Vis is de gunfactor in dit geval doorslaggevend geweest. “Iedereen gunt het Dries om eindelijk die nummer 1 te halen”, zegt hij. Roelvink zelf is het daar mee eens. “Ik heb mensen horen zeggen: dat liedje vind ik niks, maar ik gun het jou wel.” Die gunfactor kwam niet toevallig tot stand. Vis en Roelvink speelden handig in op de cultfactor van de zanger, die onder andere populair is bij De Jaap en verschillende mensen van HP/De Tijd. “We hebben iedereen vooraf benaderd of ze mee wilden doen, hoe moesten ze zelf maar bepalen”, zegt Vis. “Ik stond tijdens de Gay Pride met iemand te praten die zei: ik vind het zo leuk dat je dit doet, in je gele zwembroek, dat ik mijn 8.000 Twitter-volgers ook ga oproepen je single te kopen.” “Het is geen toeval”, zegt Vis. “Er is maanden over nagedacht. Ook qua timing: in oktober moet je twee keer zoveel singles verkopen om te scoren.”

    Manipulatie alom dus, maar op een faire manier, vindt Michel Admiraal. Zoals chartmakers vroeger probeerden te achterhalen of managers bij instores zelf 150 singles afrekenden, proberen ze tegenwoordig te achterhalen of artiesten zelf duizenden downloads afnemen. Zeker in het schnabbelcircuit kunnen artiesten jaren vooruit met een hit op zak, dus het belang om de lijst te beïnvloeden is groot. “We gaan uit van normaal consumentengedrag, oftewel één aanschaf per persoon. We controleren dat door middel van IP-adressen. We willen de lijst zo zuiver mogelijk houden.” Voor Roelvink is een nummer 1 een nummer 1. “Vroeger deelde ik tientjes uit aan mijn familie om mijn single te kopen. Dan zei de medewerker van de platenzaak wel eens tegen ze: zeg, zag ik jou niet net door de straat lopen met Dries Roelvink?”

You must log in om een reactie achter te laten.